Platform over bouwmaterieel & bouwmachines
‘Wij maken wat een ander niet wil of kan’
Volledig gegalvaniseerde oplegger. Trias is de eerste in Europa die deze behandeling ook toepast op complete uitschuifopleggers.

‘Wij maken wat een ander niet wil of kan’

“Het liefst iets dat nog niet bestaat en zorgen dat dit toch veilig de weg op mag.” Trias Trailers doet dat zo goed dat binnenkort een tweede locatie van maar liefst 3.000 m² met een volledig nieuwe lashal geopend wordt, waar energieneutraal geproduceerd kan worden.

Trias Trailers bestaat sinds 1959. In de beginjaren produceerde het bedrijf zogeheten ijzeren honden, met drie wielen uitgeruste karretjes waarmee melkboeren, schillenboeren, bakkers en andere deur-tot-deurverkopers in de jaren ’50 en ’60 mee rondreden. Later werden dat onderstellen voor aanhangwagens en opleggers voor de ambulante handel; vis- of patatkramen en koelwagens. 

Een van de vele specials die in Apeldoorn worden vervaardigd.

In 1989 begon Oosterkamp aan een vakantiebaantje bij Trias om het bedrijf in 1996 over te nemen. “Sindsdien hebben we het uitgebouwd naar een bedrijf waar momenteel 25 mensen werken en dat tussen de 100 en 120 voertuigen per jaar fabriceert”, vertelt Oosterkamp. “En dan gaat het om voertuigen in de breedste zin van het woord. Van materiaalwagens waarmee bijvoorbeeld steigerdelen vervoerd worden tot ballastwagens voor torenkranen of het vervoer van verreikers en grondverzetmaterieel. We zijn heel veelzijdig.” 

Alle onderstellen van Trias worden volbad gegalvaniseerd, zowel van binnen als van buiten, en zijn hierdoor onverwoestbaar.

HYDRAULISCH LIFTBAAR

Om dat te illustreren vertelt Oosterkamp over een van de laatste opdrachten, waarbij Trias een oplegger-aanhangwagen bouwt voor een bedrijf dat brokken piepschuim inzamelt om die te verwerken tot de isolatiekorrels die in spouwmuren worden gebruikt. “De bak op die aanhanger kan 1,25 meter hydraulisch omhoog worden gelift. Op locatie wordt die bak dan volgeladen met piepschuim en zodra die vol is trekken we het dak weer naar beneden tot een hoogte van 4 meter. Op die manier kan het bedrijf 240 kuub materiaal meenemen, in plaats van 180. Dat kan makkelijk, want dat spul weegt natuurlijk niks. In diezelfde combinatie hangt een zak waar ze de verwerkte isolatiekorrels in kunnen blazen om die op locatie te kunnen verwerken.” 

Trucktransport opleggers.

Ander voorbeeld: Trias fabriceert op dit moment onderstellen voor Air Liquide België, een bedrijf dat gasflessen vervoerd. Oosterkamp: “Wij maken onderstellen die automatisch vergrendeld worden waardoor de kratten met gasflessen niet meer gezekerd hoeven te worden middels spanbanden. Daarnaast maken we veel onderstellen voor Theo Mulder, die aanhangers voor gekoeld transport bouwt.” Trias bouwt ook opleggers voor het vervoer van rijplaten, waar een kraan op wordt gebouwd. “Met de kraan kunnen dan de rijplaten op hun plek gelegd worden. Ook kan de combinatie er mee worden bestuurd, zodat de chauffeur niet iedere keer terug hoeft naar zijn cabine om een stukje achteruit te rijden. Scheelt weer een hoop tijd.” 

Twee-assige oplegger met hydraulische oprijdklep

ALLEEN CUSTOM-MADE

Trias bouwt bijna alleen custom-made onderstellen en aanhangers, eigenlijk nooit in serie. “We hebben wel eens een serie van 24 opleggers voor één klant gemaakt, maar dat vinden we eigenlijk al snel saai”, lacht Oosterkamp. Dan dus liever speciale extra lange, uitschuifbare of opklapbare trailers voor auto-, truck- en zwaar materieeltransport. “En we zijn net begonnen met de bouw van een drie-assige oplegger die uit elkaar kan. De achterste twee assen kunnen worden uitgeschoven en dan blijft er een enkelassige oplegger over die in stedelijk gebied uiterst wendbaar is. Want ook die ene as is gestuurd, net als de achterste.”

De orderportefeuille van Trias is goed gevuld. Niet voor niets wordt geïnvesteerd in een nieuwe locatie met fonkelnieuwe lashal. Oosterkamp wijt het succes aan het feit dat Trias heel goed luistert naar wat een klant wil. “En we willen ook echt maken wat de klant wil. Wij opereren in het gebied tussen wetgeving en wat er technisch mogelijk is en maken best vaak dingen die een ander niet wil of kan maken. Veel andere bedrijven kiezen voor standaard productie, dat geeft minder kopzorgen. Maar dat vinden wij nu juist leuk en een uitdaging.” 

Een ander unique selling point van Trias is dat alle onderstellen volbad gegalvaniseerd worden. Van binnen en van buiten. “Alle holle ruimtes in onze onderstellen worden volledig ondergedompeld in een zinkbad. Dat geldt ook voor de uitschuifbare onderdelen. Dus geen enkele trailer van ons kan van binnenuit corroderen. Het enige dat bij ons niet meer dan 20 jaar meegaat zijn slijtdelen als de assen. De rest van het chassis is onverwoestbaar.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details