Platform over bouwmaterieel & bouwmachines
Watertransport: een duurzame oplossing in de GWW-sector

Watertransport: een duurzame oplossing in de GWW-sector

Al sinds begin vorige eeuw werden dekschuiten ingezet als werk- en opslagschepen bij bouwwerkzaamheden, alsmede voor het vervoer van goederen. Door de zeer beperkte diepgang zijn ze uitermate geschikt voor transport over water. Ook binnenstedelijk, waar er rekening gehouden moet worden met lage bruggen en allerlei vaarprofielen.

Sleepdienst en dekschuitenverhuur Blom BV, heeft jarenlange ervaring op het gebied van verhuur en transport van o.a. dekschuiten, ruimschuiten en beunbakken. Met een eigen opslag- en overslagkade in de Amsterdamse Coenhaven. De afgelopen jaren is de vloot uitgebreid met koppeldekschuiten (15-42 meter), pontons, schildersvlotten en sleepboten en telt daarmee meer dan 70 schuiten. Aan het woord is Nancy Blom, directeur bij Blom: “Door onze gunstige ligging en de ruime laad- en loswal (met 70 tons kraan) kunnen wij niet alleen het weg- en watertransport combineren, maar ook van boord tot boord overslaan. Ons materiaal is in het hele land in te zetten bij allerlei waterwerken, maar ook in België, Duitsland en Frankrijk.”

Blom BV

Het wapeningsstaal is vervolgens over water naar de bouwlocatie vervoerd.


Multi-inzetbaar
“Een logistiek traject begint bij de aanvraag vanuit de klant. Wat wil je vervoeren? Hoe groot, hoe breed? Daar maken we een plan voor. Voor elke uitdaging hebben wij een oplossing.” De dekschuiten en pontons van Blom zijn echter niet alleen te gebruiken voor het duurzaam aan- en afvoeren van bouwstoffen, bouwmaterialen en materieel. De mogelijkheden zijn legio. “Onze dekschuiten worden vaak ook ingezet als drijvende werkvloer of als bouwhub. De koppeldekschuiten worden gebruikt bij werken met kranen of heistellingen. En de pontons zijn zelfs in te zetten voor evenementen. Of voor de grootste opblaasbare vis ter wereld…”

Blom BV

De pontons zijn zelfs in te zetten voor evenementen. Of voor de grootste opblaasbare vis ter wereld.


Binnenstedelijk duurzaam transport
Veel huidige en toekomstige bouwprojecten in Amsterdam liggen direct aan de gracht of aan het IJ. “Dat soort locaties zijn dus heel goed over het water te bereiken”, zegt Blom. “Voor het duurzaam aan- en afvoeren van bouwmaterialen en bouwstoffen naar en van de binnenstad van Amsterdam, heeft Blom ‘Green Development’ ontwikkeld. Deze vooruitstrevende werkwijze zorgt ervoor dat het vrachtverkeer in de Amsterdamse binnenstad en daarmee de C02-uitstoot wordt gereduceerd en duurzame logistiek wordt gestimuleerd.” Blom noemt als voorbeeld de Egelantiersgracht in de Jordaan waar bij het project kadeverbetering duizend vrachtwagenritten bespaard zijn door vervoer over water. Bij een ander groot project zijn bijna alle bouwmaterialen -zoals het zand, de betonnen palen en zelfs 300 ton wapeningsstaal- over het water vervoerd. “De enorme hoeveelheid wapeningsstaal is vanuit Duitsland bij onze eigen kade van boord tot boord op onze dekschuiten overgeslagen en toen de binnenstad ingevaren. Je kunt gerust stellen dat wij alles wat vervoerd moet worden over water, kunnen vervoeren. We kennen de stad op ons duimpje en hebben overal wel een oplossing voor!” Blom besluit: “De huidige sleepboten varen op biodiesel. Om nóg duurzamer en maatschappelijk verantwoord te ondernemen, laten we op dit moment een elektrische sleepboot ontwikkelen. Zo zijn we helemaal klaar voor de toekomst!”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details