Platform over bouwmaterieel & bouwmachines
Waterstofbijmenging kan uitstoot fors reduceren
Deze 37 tons Hitachi ZX350LC-7 is de eerste die draait op diesel met bijmenging van waterstof. Dat beperkt de CO2-uitstoot met de helft. Links Jos Luyckx, rechts Roy Campe.

Waterstofbijmenging kan uitstoot fors reduceren

Gaan we voor diesel of waterstof? Bij specialist in distributie en service van machines Luyckx wilden ze dit keer niet hard kiezen, maar werd in samenspraak met CMB.TECH een eerste dual fuel graafmachine gerealiseerd. Als Hitachi-dealer koos Luyckx voor de ombouw van een 37 tons ZX350LC-7. Die draait op diesel met bijmenging van waterstof. Dat kan de CO2-uitstoot met de helft reduceren.

Tijdens een druk bezochte bijeenkomst op het hoofdkwartier van Luyckx in Brecht werd de bijzondere graafmachine voor het eerst publiekelijk gepresenteerd, om vervolgens af te reizen naar de MATEXPO.

Op de MATEXPO-stand van Luyckx was prominent te zien dat de omgebouwde Hitachi ZX350LC-7 bij de Green Awards een derde prijs in wacht had gesleept. Terecht. Want waterstofbijmenging is voor onze sector een serieus nieuwtje. In de kleine scheepsbouw wordt het al wat langer toegepast en dat is ook de reden waarom Luyckx met CMB.TECH in zee is gegaan. Deze Antwerpse dochter van scheepvaartbedrijf Compagnie Maritime Belge presenteert zich als een actieve ontwikkelaar en integrator van waterstofoplossingen met de focus op engineering, waterstofproductie, industrie en mariene toepassingen. Met de aangepaste Hitachi ZX350LC-7 wordt nu versneld een graduele vergroening bewerkstelligd binnen de zware bouw- en grondverzetsector. Daarmee biedt dual fuel bedrijven de mogelijkheid om op betaalbare wijze met de huidige machines een forse vooruitgang te boeken bij de energietransitie, zonder permanent afhankelijk te zijn van de beschikbaarheid van waterstof, zo luidt het verhaal.

Een kijkje onder de motorkap met toelichting door Roy Campe, technisch directeur bij CMB.TECH. We zien een nauwelijks gewijzigde Isuxu-motor.

Van uitdaging naar visie

Voor Jos Luyckx, de CEO van het bedrijf uit Brecht, is het een duidelijk verhaal: “Gedreven door de wensen van onze eindgebruikers en fleetowners startten we op eigen initiatief een haalbaarheidsstudie naar mogelijke alternatieve oplossingen die helpen de CO2-emissie te reduceren, het machinepark te verduurzamen en maatschappelijk verantwoord te ondernemen. We zijn hiervoor al enkele jaren op zoek naar de juiste oplossingen. De uitdaging zat vooral in de energie-eisen van zware machines. Vanuit die visie werd de samenwerking met CMB.TECH opgestart.”

Bij de ombouw naar dual fuel is er weinig veranderd aan de Isuzu-motor, zodat ook het onderhoud op nagenoeg reguliere wijze kan worden uitgevoerd. De graafmachine start op met diesel en pas wanneer de motor op temperatuur is wordt waterstof toegevoegd. Die komt uit de tanks die goed zichtbaar zijn opgestapeld achter de cabine.

CMB.TECH presenteerde naast de dual fuel graafmachine ook een mobiel waterstoftankstation dat is opgebouwd op een gesloten oplegger.

Betaalbare oplossing

Volledig elektrische aandrijvingen zijn nog altijd behoorlijk duur en met de huidige stand van de techniek niet geschikt voor het echt zware materieel. Alleen voor elektrische aandrijvingen kiezen kan de energietransitie op dit moment dan ook meer belemmeren dan bevorderen, zodat een tussenoplossing meer voor de hand ligt. Vanuit die gedachte is de inzet van dual fuel techniek op dit moment goed te verantwoorden.

Roy Campe, technisch directeur bij CMB.TECH, vertelt het op zijn manier: “De meerkost van de machines in de sector is eerder beperkt, waarbij de gebruikte kg’s waterstof meteen leiden tot CO2-reductie. Vanaf nu bieden we de applicaties aan om zonder operationele beperkingen en voor de laagst mogelijke kost tot 8 ton CO2-reductie per site per dag mogelijk te maken, om het even waar in de Benelux.”

Mobiel waterstoftankstation

Omdat de aanvoer van waterstof een andere grote bottleneck is, presenteerde CMB.TECH naast de dual fuel graafmachine ook een mobiel waterstoftankstation. Dat is opgebouwd op een gesloten oplegger en kan dus overal waar een truck kan rijden maximaal 600 kg groene waterstof (met een druk van 350 bar) tot bij de machine brengen. Dit werkt niet alleen voor (graaf)machines, maar ook voor vrachtwagens, generatorsets en dergelijke. Roy noemt het mobiele tankstation: “Hét antwoord op de bevoorrading van waterstof bij maritieme en industriële toepassingen.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details