Platform over bouwmaterieel & bouwmachines
Vijftigste Scania en vier nieuwe LNG-trucks voor Roelofs Transport
Directeur Hans Roelofs: “Een LNG-truck is duurder in aanschaf, maar de brandstof is goedkoper, dus op den duur kun je de aanschaf terugverdienen. En de techniek is goed.”

Vijftigste Scania en vier nieuwe LNG-trucks voor Roelofs Transport

Roelofs Transport, gevestigd in Wijchen, heeft onlangs de derde Scania op LNG in ontvangst genomen. Hiermee komt het aandeel Scania van het 30 eenheden tellende wagenpark van de Italië specialist op 27. De vierde, tevens de 50e Scania die Roelofs bestelde, volgt later dit jaar. Hans Roelofs: “Met een blik op de toekomst willen we ervaring op doen met LNG. Helemaal uitstootvrij op de lange afstand ga ik niet meer mee raken, maar dat er iets moet gebeuren, is een ding wat zeker is.”

Met vier nieuwe Scania LNG trucks viert Roelofs Transport uit Wijchen het jubileum van de vijftigste Scania in de vloot.

Hans Roelofs besloot dertig jaar geleden zijn eigen transportbedrijf te beginnen en kocht op zijn 25e zijn eerste truck. Dat deze auto, waarbij hij zelf achter het stuur kroop, een Scania werd, was voor hem vanzelfsprekend. Net als het land waar hij op wilde gaan rijden. “Ik heb een voorliefde voor Italië, maar zeker ook voor Scania. Het is een hele goede auto, het beste van het beste als je het mij vraagt, maar het grote verschil met andere merken is toch wel het gunstige brandstofverbruik.” 

Goedkopere brandstof 

Om het wagenpark te moderniseren, besloot het Gelderse familiebedrijf te investeren in LNG. Niet alleen het Duitse Maut-voordeel, maar ook het brandstofverbruik, speelde mee in deze beslissing. Roelofs: “Een LNG-truck is duurder in aanschaf, maar de brandstof is goedkoper, dus op den duur kun je de aanschaf terugverdienen. En de techniek is goed.” 

De nieuwste Scania is de derde LNG-truck die in gebruik werd genomen. Later dit jaar volgt een vierde, net als drie nieuwe diesel-trucks uit de S-serie. De chauffeurs van het transportbedrijf rijden graag met de LNG-auto’s. “Koelkast, magnetron, koffiezetapparaat, alles zit er in. Het enige verschil met onze dieselauto’s is de motortunnel, die heeft een S-cabine niet,” aldus Roelofs. 

Familiebedrijf 

Toen hij zes man in dienst had stapte Roelofs van de truck af om zich op het aansturen van het bedrijf te concentreren, maar nog steeds probeert hij minimaal één keer per jaar zelf een rit te rijden. Inmiddels is Roelofs Transport uitgegroeid tot een gevestigde naam in transport van en naar Italië, en vervoert heel uiteenlopende goederen, tot en met Sicilië aan toe. “Alles wat in een zeilwagen of koeltrailer past nemen we mee”, zegt de goedlachse ondernemer. “Maar we pakken vooral de ritten die niet standaard zijn. Doordat we met super lichtgewicht trailers van Berger rijden, kunnen we meer óf juist zwaardere vrachten meenemen.” De vestiging in Wijchen, waar ook zijn vrouw Lucia en één van zijn vier dochters werkt, telt in totaal 40 medewerkers. Bij een tweede vestiging in Litouwen werken nog eens 20 medewerkers en rijden 8 auto’s. En ook hier is de griffioen goed vertegenwoordigd en met nog vier Scania’s in bestelling is tevens dit wagenpark groeiende.”

Nooit problemen 

Roelofs is al 30 jaar klant bij de Scania-dealer in Wijchen. “De vorige vestigingsmanager en ik waren goed bevriend. Hij stond dag en nacht voor ons klaar en zorgde voor de extra jus zeg maar. Helaas is hij vorig jaar overleden.” Na zo’n langdurige persoonlijke relatie is het altijd weer even wennen, maar nog steeds is Roelofs tevreden en blijft hij het merk trouw. “Mijn merk is en blijft Scania. We hebben nooit problemen, je ziet en voelt aan alles dat het om topklasse gaat.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details