Platform over bouwmaterieel & bouwmachines
Van rupsgraver tot ankerboormachine
ELM heeft geruime tijd ervaring in cabine- of giekaanpassingen, maar kan ook compleet nieuwe configuraties ontwikkelen op een bestaande of aangepaste basis.

Van rupsgraver tot ankerboormachine

Met bijna negentig (!) jaar ervaring kent ELM Bouwmachines de klappen van de zweep. De totaal-leverancier voor de grondverzet-, funderings- en sloopbranche is al vele jaren verantwoordelijk voor de verkoop en service van het wereldmerk Doosan voor de regio Zuid-West Nederland. 

Wat ELM uniek maakt, is dat het bedrijf uit Waddinxveen machines of giekconfiguraties op maat ontwikkelt. Momenteel is ELM onder meer bezig met de ombouw van een Doosan DX350 LC-7 rupsgraafmachine tot een heuse ankerboormachine voor Voorbij Funderingstechniek.

De onderwagen wordt volledig aangepast om een stabiel ‘platform’ voor de boorwerkzaamheden te creëren.

Doosan levert machines met keuze uit een standaard programma aan giekconfiguraties. “Vaak past dat net niet bij de beoogde werkzaamheden van onze klanten”, weet Gerben Brouwer van ELM. “Wij hebben geruime tijd ervaring in cabine- of giekaanpassingen, maar kunnen ook compleet nieuwe configuraties ontwikkelen op een bestaande of aangepaste basis. In 2018 hebben we het bedrijf ETEC ingelijfd, sterk in maatwerk van grondverzetmachines en werktuigen. Voorbij Funderingstechniek had enkele jaren daarvoor bij ETEC een funderingsmachine laten aanpassen om damwanden te drukken. Deze machine is dusdanig goed bevallen dat ze nu een ‘bestelling’ hebben geplaatst voor een nieuw type ankerboormachine.”

De basis van de ankerboormachine bestaat uit een Doosan DX350 LC-7 rupsgraver met de schoonst mogelijk Stage V-dieselmotor die op dit moment verkrijgbaar is, legt Brouwer uit. “De onderwagen wordt volledig aangepast om een stabiel ‘platform’ voor de boorwerkzaamheden te creëren. Zo is de onderwagen hydraulisch uitschuifbaar van 3480 naar 4940 millimeter en is de bestaande ballast van 7000 kilogram naar achteren verplaatst om nog eens 3000 kilogram extra ballast te kunnen toevoegen tussen de motor en de bestaande ballast in. De giek moet namelijk volledig gestrekt een zogenaamde boorlafette kunnen tillen met een gewicht van 8 ton. De verstelbare giek is bovendien voorzien van twee zwaardere hefcilinders van een grote model rupsgraver vanwege de grotere hefcapaciteit. Daarnaast is de capaciteit van de olievoorraad verdubbeld en een extra oliekoeler gemonteerd om oververhitting van de olie te voorkomen. Ook zijn er slangbreukkleppen geplaatst om de machine te kunnen keuren als funderingsmachine volgens schema TCVT W6-01, is het dakraam vervangen door gepantserd glas en wordt voorzien in een lastsignaleringssysteem.”

De capaciteit van de olievoorraad is verdubbeld en er is een extra oliekoeler gemonteerd om oververhitting van de olie te voorkomen.

De veelzijdige machine is dermate aangepast dat de fabrieks-CE van Doosan logischerwijs komt te vervallen, erkent Brouwer. “Dat is ook de reden dat er een ETEC-label en CE-markering aan komt te hangen, net zoals de vorige machine voor Voorbij Funderingstechniek. Het mooie is dat wij als ELM de volledige ombouw onder één dak realiseren van de levering van de basismachine, het tekenwerk en snijwerk tot de ombouw, montage en het spuiten in bedrijfskleur in de eigen spuiterij. De ankerboormachine wordt bij Nijhuis in Dronten vervolgens gekeurd als funderingsmachine.” Arno van Vlimmeren van Voorbij Funderingstechniek vult aan: “De machine komt ter vervanging van een kraan waar we nu ankers mee boren. Deze is niet stabiel genoeg om de boorlafette over een grotere afstand te handelen. De nieuwe machine maakt het mogelijk om hoogfrequente boringen (verbuisd boren) uit te voeren, maar ook om zelfborende ankers te plaatsen. Dat laatste gaat door de hoge trilfrequentie bij de boorpunt eenvoudiger en sneller, omdat de grond week wordt gemaakt. Het is zelfs mogelijk om onder machine door te boren. Kortom, een aanwinst voor ons als bedrijf.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details