Platform over bouwmaterieel & bouwmachines
Sluiten of beveiligen NABO’s met hulp van onafhankelijk bemiddelaar

Sluiten of beveiligen NABO’s met hulp van onafhankelijk bemiddelaar

Een bijzondere rol is het: Landelijk Bemiddelaar NABO. Letty Demmers, sinds 1 januari 2020 onafhankelijk ombudsfunctionaris bij de politie, viel de eer ten deel deze titel te mogen voeren. Met een carrière als burgemeester, waarnemend burgemeester en korpschef regio Zeeland/hoofdcommissaris bij de politie is het niet verwonderlijk dat juist Letty gevraagd werd voor deze functie. 

Zoals zij zelf toelicht: “Gedurende mijn carrière is mijn interesse in veiligheid steeds gegroeid. Aangezien ik ook al binnen de landelijke politiek zichtbaar was (D66), waren mijn interesses en kwaliteiten bij de overheid reeds bekend. Toch was ik aangenaam verrast toen ik in mei 2018 een telefoontje kreeg van staatssecretaris Stientje van Veldhoven, politiek verantwoordelijk voor onze overwegen. Ik zag mijzelf wel in de rol van Landelijk Bemiddelaar NABO, dus twijfelde ik niet en zei volmondig ‘ja’.”

Niet alle NABO’s over één kam scheren

“De NABO’s worden gesloten of omgebouwd tot beveiligde overweg, daarover zijn door het ministerie, ProRail en de  kamer afspraken gemaakt. Dat lukt gemeenten niet altijd, soms door gebrek aan kennis en/of mankracht of door een gebrek aan lokale prioriteit. Veiligheid staat voorop in alles, echter je kunt nu eenmaal niet alle NABO’s over één kam scheren. Dat moet per gemeente bekeken worden. Met mijn ervaring als gemeentebestuurder ben ik goed in staat om onderzoek te verrichten, te onderhandelen en te adviseren”, aldus Letty. “Sommige gemeenten zijn financieel kwetsbaar en zijn niet in staat om voor de cofinanciering zorg te dragen. Daarom praat ik ook met de provincies. Kijk bijvoorbeeld naar het noorden van Nederland, daar is geld aanwezig voor het stimuleren van werken en wonen, voor de economische ontwikkeling. Het sluiten van NABO’s mag mijns inziens onder die vlag geschaard worden en dus zou er bijvoorbeeld een deel van het beschikbare provinciale budget naar de betreffende gemeente mogen vloeien.”

Zo vroeg mogelijk vooraan in de keten overleg voeren

Op onafhankelijke basis werkt Letty samen met ProRail, om gezamenlijk de doelstellingen te behalen. Overleg over de aanpak moet volgens Letty zo vroeg mogelijk vooraan in de keten plaatsvinden: “Dan kan ik de plannen van de gemeente meenemen in het overleg, dan kunnen we samen bepalen welke infrastructuren er nodig zijn in de toekomst en of een NABO dicht mag of moet blijven, maar dan veiliger. Samen met ProRail kijken we wie er allemaal belanghebbend zijn in de betreffende situatie en vindt er een driehoeksoverleg plaats tussen mij, ProRail en IenW.”

Helpen realiseren in plaats van controleren

“Ondanks dat mijn verleden anders zou doen vermoeden, treed ik echt niet op als politieagent”, zegt Letty met een glimlach. “Integendeel, ik help liever met de realisatie dan dat ik controlerend op zou moet treden. Dat is verre van constructief namelijk. Ik zet liever mijn kennis op landelijk en gemeentelijk bestuursniveau in, om overzicht te creëren, te zorgen voor heldere communicatie en tevreden partijen die goed samenwerken. Mocht dat nogal vrijblijvend klinken, dat is het zeker niet! Afspraak is afspraak namelijk.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details