Platform over bouwmaterieel & bouwmachines
Scania zet in op vol-elektrisch
Stekkeren in plaats van tanken. Scania verwacht dat in 2030 de helft van de Europese truckverkopen van het merk volledig elektrisch wordt aangedreven.

Scania zet in op vol-elektrisch

Truckfabrikant Scania volgt diverse paden waar het aankomt op de verduurzaming van vrachtwagens. “Dat is nodig omdat er uiteenlopende vervoerstaken zijn, die elk een oplossing op maat vereisen”, aldus het merk. Naast de vertrouwde diesel, is Scania ook een begrip als het gaat om Bio-LNG en biedt zowel hybride als plug-in hybride trucks aan. Sinds kort is ook een 100% elektrische versie beschikbaar, waarmee het merk een opvallend breed aanbod neerzet.

Energie-efficiency, hernieuwbare brandstoffen en elektrificatie zijn de drie uitgangspunten voor het beleid binnen Scania, waarbij in alle omstandigheden slim en veilig transport de hoogste prioriteit heeft. De Zweedse fabrikant neemt een duidelijke positie in richting de klanten wanneer het om duurzame techniek gaat: “We willen alle mogelijkheden aanbieden, omdat het optimum per klant en per inzet verschilt”, zegt Scania. Zo zijn er klanten die langere afstanden afleggen met zware ladingen. Om die te kunnen helpen bij de noodzakelijke reductie van CO2-uitstoot kan een LNG-truck de ideale oplossing zijn.

Voor elke toepassing

Scania maakt er geen geheim van dat batterij-elektrische techniek steeds meer centraal komt te staan bij het bedrijf. “Al in een vroeg stadium leverden wij hybride trucks, waarmee onze klanten fluistertil en vol-elektrisch door stadscentra kunnen rijden. Door te kiezen voor de plug-in hybride variant kan het deel van de trip dat emissievrij afgelegd moet worden, verder worden verlengd.” 

Inmiddels werkt Scania hard aan het aanbod batterij-elektrische trucks. Daarvan zijn nu de eerste varianten verkrijgbaar in Nederland. Het gaat om een bakwagen met naar keuze twee of drie assen en een maximum GVW van 29 ton. De klant kan hier, afhankelijk van de wielbasis, kiezen uit vijf of negen accu’s en houdt dan toch nog een respectabel laadvermogen over. Klant en chauffeur genieten van een stille en sterke truck die een respectabele actieradius heeft en een bruikbaar laadvermogen. 

Scania zegt het volste vertrouwen te hebben dat de batterij-technologie zich snel ontwikkelt. De fabrikant werkt voor het ontwikkelen van die techniek samen met de Zweedse partner Northvolt. Vlakbij de truckfabriek in Södertälje realiseert het merk een grote batterijfabriek die in 2023 operationeel zal zijn. Ook wordt daar een nieuw batterijlab gerealiseerd met testhallen, om vooraan kunnen te blijven in de snelle ontwikkeling van hedendaagse batterijtechniek.

De eerste elektrische truck van Scania is leverbaar als bakwagen met naar keuze twee of drie assen.

Klanten behoeden

Scania wil zijn klanten ervoor behoeden om bij de omschakeling naar elektrische trucks over één nacht ijs te gaan. De fabrikant biedt mogelijke klanten eerst een voorstudie waarin bekeken wordt hoe en waar de elektrische truck het beste opgeladen kan worden en wat de kosten zijn die hierbij om de hoek komen kijken.

Scania heeft inmiddels tal van praktijkcases en daarmee de nodige ervaring opgebouwd met het daadwerkelijk overschakelen van diesel naar elektrisch rijden. Ook voor bouwbedrijven kan Scania zulke studies maken, tenslotte moeten veel bouwvoertuigen aan het werk in stedelijk gebied. En juist daar zien we de komende jaren de opkomst van zogeheten zero-emissie zones.

Proef met waterstof

Scania  experimenteert met de ontwikkeling van een truck op waterstof. Op dit ogenblik lopen in Europa diverse tests. Waterstof is volgens Scania interessant en complementair wanneer batterij-elektrische trucks tekort schieten waar het aankomt op actieradius, beschikbaarheid van oplaadmogelijkheden of ruimte aan het chassis om batterijen te monteren.

Men volgt de ontwikkelingen op de voet en benadrukt dat wanneer de mogelijkheden en de markt er rijp voor zijn, het merk het juiste productaanbod zal hebben. Dat geldt ook voor waterstof aangedreven voertuigen. Al in 2030 verwacht Scania dat de helft van de Europese truckverkopen van dit merk een vol-elektrische aandrijving zal hebben. Scania zet hier dan ook volledig op in.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details