Platform over bouwmaterieel & bouwmachines
Nieuwe Euro 6 motor biedt extra brandstofbesparing van 8%
Met een extra brandstofbesparing van 8% wordt Scania hét toonaangevende merk voor duurzame transportactiviteiten in de (bouw)branche.

Nieuwe Euro 6 motor biedt extra brandstofbesparing van 8%

Scania XT profiteert van Super-aandrijflijn

Scania noemt de nieuwe Super-aandrijflijn “de meest geavanceerde en efficiënte ooit”, speciaal ontworpen om te voldoen aan de strengste emissienormen, zowel voor nu als met het oog op de toekomst. Daar gaan ook de krachtpatsers uit de XT-serie van profiteren, want “met een extra brandstofbesparing van 8% wordt de nieuwe Scania hét toonaangevende model voor duurzame transportactiviteiten in de (bouw)branche.”

Alle asconfiguraties zijn mogelijk, van 4×2 tot 8×8. Dat maakt samen met het brede uitrustingspakket de XT tot een truck die de zwaarste klussen aankan.

De Super-aandrijflijn is het volledig nieuwe, door Scania R&D vanaf de basis ontwikkelde, motorplatform voor Euro 6 voertuigen, met vermogens van 420 tot 560 pk. Dat werd begin dit jaar al meteen beloond met het winnen van de door het Duitse vakblad Lastauto Omnibus georganiseerde 1000-Punten multitest.

Super biedt een hoger koppel en lagere toeren, wat zorgt voor nog meer rijcomfort. De beloofde betere efficiëntie is de optelsom van meerdere componenten. Dat begint bij de nieuwe Scania 13-liter dieselmotor en wordt vervolmaakt door de Scania Opticruise versnellingsbakken (G25 en G33) en de Scania R756 achteras. Daarbij biedt het veelzijdige chassis veel meer modulaire mogelijkheden.

Specifiek voor toepassingen in de bouw voldoet de XT-serie met Euro 6 Super-aandrijflijn nog beter aan de verwachtingen van kracht en wendbaarheid.

De nieuwe modellenreeks voor Euro 6 krijgt om te beginnen vier verschillende vermogensniveaus: 420, 460, 500 en 560 pk. Het thermisch rendement van de nieuwe motoren ligt rond de 50%, dankzij het gebruik van hightech technologie, zoals dubbele bovenliggende nokkenassen en de Scania Twin SCR-dosering van AdBlue. Het krachtige motormanagementsysteem regelt en controleert de aandrijflijn en zorgt zo voor de gewenste zuinigheid onder alle omstandigheden. Voor milieubewuste klanten komen er ook aandrijvingen af-fabriek in de vorm van hybride, op aardgas of binnenkort volledig elektrisch.

XT-serie voor de bouw

Scania heeft een aantrekkelijk breed programma trucks en trekkers met maatoplossingen voor elke toepassing. Van het beleveren van bouwplaatsen, via specifieke voertuigen voor allerlei gemeentelijke diensten tot de zwaarste off-road voertuigen en trekkers voor het uitzonderlijk vervoer.

Specifiek voor toepassingen in de bouw is er de XT-serie. Het modulaire ontwerp maakt het mogelijk om af-fabriek een ruime variatie te bieden aan combinaties van chassis, assen, motoren en versnellingsbakken. Zo zijn nagenoeg alle asconfiguraties mogelijk, van 4×2 tot 8×8. In combinatie met het eveneens brede uitrustingspakket maakt dat de XT tot een bedrijfsvoertuig dat de zwaarste klussen aankan.

Ook off-road gaat de Scania XT geen obstakel uit de weg dankzij een stevige beschermplaat aan de onderkant en voorbumper met 25 graden oploophoek.

De basis van het XT-pakket is een uiterst robuuste bumper, die aan de voorkant van de cabine 150 mm uitsteekt. Samen met de koplampbeschermers geeft dat het bekende karakteristieke uiterlijk, waarmee de XT kracht en robuustheid uitstraalt. De gemakkelijk toegankelijke sleeppen in het midden van de bumper heeft een capaciteit van 40 ton.

Off-road en op de weg

De Scania XT is uitstekend geschikt om zowel op als naast de weg in te zetten. Want ook off-road gaat de XT geen obstakel uit de weg. Dat is mede te danken aan de stevige beschermplaat aan de onderkant en de circa 25 graden oploophoek van de bumper. Eén en ander is uiteraard afhankelijk van de uitvoering waar het chassis en bandenkeuze betreft. Daarnaast kan worden gekozen uit verschillende afwerkingsmogelijkheden voor zowel het interieur als het exterieur.

Scania introduceert ook ProCare, een premium service voor het verlagen van het aantal ongeplande stops voor bedrijfskritische vrachtwagens. Voortbouwend op Scania’s Flexible Maintenance biedt ProCare preventieve componentvernieuwingen om de verwachte uptime veilig te stellen. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details