Platform over bouwmaterieel & bouwmachines
Met HVO en elektrificatie naar verduurzaming
Het nieuwe Kubota Tracking System stelt gebruikers in staat om via pc, laptop, tablet of smartphone actuele gebruiksinformatie te krijgen over machines.

Met HVO en elektrificatie naar verduurzaming

Bauma-primeurs van Kubota: elektrische wielladers en tracking systeem

Proeven met biologische HVO-brandstof, een tweetal elektrische wielladers plus een op alle Kubota-machines toepasbaar tracking systeem. Het zijn enkele van de nu al bekende troeven die Kubota te bieden heeft tijdens Bauma 2022. Natuurlijk gaan we tevens heel wat vernieuwde en vertrouwde machines op de stand zien. En naar verwachting nog meer elektrisch nieuws…

Kubota maakte onlangs bekend dat het in het Verenigd Koninkrijk proeven heeft gedaan met hydrotreated vegetable oils (HVO). Een vijftal testmachines werd gevolgd via een speciaal programma dat gegevens oplevert over de motortelemetrie. De proef wordt gezien als een belangrijke mijlpaal voor Kubota, dat de verzamelde gegevens wereldwijd gaat gebruiken om de toekomstige brandstofstrategie te helpen bepalen. Het gebruik van HVO-brandstof staat nu open voor alle Kubota-motoren en onder de volledige fabrieksgarantie, zodat we er ook in ons land volop gebruik van kunnen gaan maken.

De elektrische RT220-2e is door zijn grote hefvermogen vooral interessant voor bouw- en verhuurbedrijven.

HVO is een vloeibare brandstof die wordt gemaakt uit een scala aan plantaardige oliën van planten (zoals koolzaad, zonnebloem en sojabonen) plus enkele dierlijke vetten. HVO-diesel vermindert de uitstoot van broeikasgassen met maar liefst 90%. De geteste brandstof voldoet aan de EN 15940-normen en de Fuel Quality Directive 2009/30/EC Annex II, waardoor deze zonder aanpassingen in dieselmotoren kan worden gebruikt.

Elektrische primeurs

Kubota heeft het uitgebreide gamma knikladers uitgebreid met twee nieuwe elektrische wielladers, de RT210-2e en RT220-2e, plus een nieuwe telescooplader. Deze RT105T-2 is gebaseerd op de RT100-2 maar kreeg een sterkere motor (25 tegenover 20 pk). Hij heeft een telescopische arm die een maximale hoogte bij de scharnierpen van 2.820 mm in plaats van gewoonlijk 2.170 mm
mogelijk maakt.

Telescooplader RT105T-2 is gebaseerd op de RT100-2, maar kreeg een grotere dieselmotor voor extra vermogen.

Beide elektrische primeurs, de RT210-2e en RT220-2e, hebben als basis de RT210-2 en RT220-2, waarvan de Kubota-dieselmotor is vervangen door een elektrisch systeem met twee elektromotoren (één voor het rijgedeelte en één voor de hydraulische werking) plus een batterijpakket. Door zijn forse hefhoogte is de RT210-2e vooral interessant voor landbouwers of veehouders. De RT220-2e is door zijn grotere hefvermogen vooral interessant voor bouw- en verhuurbedrijven. Beide nieuwelingen zijn ideaal voor werkterreinen waar lawaai en CO2-uitstoot niet wenselijk zijn.

Mathieu Bourson, productmanager voor Kubota Europa: “We zijn verheugd om drie nieuwe modellen in ons gamma wielladers te introduceren. De nieuwe RT105T-2 opent voor ons het segment van de telescoopladers en zal spoedig gevolgd worden door een andere machine. Voor de RT210-2e en RT220-2e is het de tweede reeks Kubota-machines, na onze rupsdumpers, die we beginnen te elektrificeren. Wat onze serie minigravers betreft, streeft Kubota ernaar marktleider te zijn voor Zero Emission machines.” Naar verwachting gaan we van die minigravers tijdens Bauma meer innovatief nieuws zien.

Waarom hydrotreated vegetable oils (HVO) goed zijn voor het milieu laat brandstofleverancier Gulf zien.

Machinevolgsysteem

Kubota heeft een nieuw telematicaportaal gelanceerd. Kubota Tracking System stelt gebruikers in staat om actuele gebruiksinformatie te krijgen over de machines in hun vloot. Het is is toegankelijk via een pc, laptop, tablet of smartphone, zodat de gegevens overal en altijd zichtbaar zijn. Het Tracking System is als eerste standaard op Kubota KX080-4a2 graafmachines en zal uiteindelijk voor alle Kubota’s beschikbaar komen.

Via Tracking System krijgen machinisten en machinebeheerders met één druk op de knop toegang tot alle gegevens van hun machine(s), zodat ze weloverwogen beslissingen kunnen nemen. Daarbij gaat het enerzijds om zaken als onderhoudstijden en vlootbewegingen, anderzijds creëert het een betere zichtbaarheid van machines uit het oogpunt van beveiliging. Dat is extra belangrijk nu de kosten in andere sectoren van de bouw stijgen. Kubota wil graag nieuwe manieren ontwikkelen om machinegebruikers te helpen begrijpen waar besparingen kunnen worden gerealiseerd en de efficiëntie kan worden verhoogd.

Kubota’s elektrisch aangedreven kniklader RT210-2e scoort vooral door zijn forse hefhoogte.

De beveiliging wordt verbeterd doordat machine-eigenaren via GPS-tracking de bewegingen van elke graafmachine kunnen bekijken. Daarbij is ook geofencing beschikbaar, waarmee gebruikers specifieke gebruiksgebieden kunnen aanwijzen en het systeem een melding geeft als een machine dit gebied verlaat.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details