Platform over bouwmaterieel & bouwmachines
Matexpo beleeft geslaagde editie in een bijzonder jaar
Nieuwe Takeuchi TB325R binnendraaier.

Matexpo beleeft geslaagde editie in een bijzonder jaar

Gedurende anderhalf jaar zette het coronavirus een streep door evenementen, maar tijdens de materieelvakbeurs Matexpo 2021 konden machineliefhebbers voor het eerst sinds lange tijd weer eens ‘live’ naar nieuwe producten speuren of relaties voorzichtig de hand schudden. Tijdens onze rondgang over Kortrijk Xpo spotten we naast vele lachende gezichten en interessant beursnieuws ook enkele heuse wereldprimeurs.

Bouwmat verheugde zich overduidelijk niet als enige op dit tweejaarlijkse samenzijn van de materieelsector. Niet eerder trok Matexpo zoveel publiek, want gedurende vijf dagen passeerden maar liefst 41.671 bezoekers de toegangscontrole voor de grootste machinebeurs in de Benelux. Dat zijn er bijna 2.000 meer dan tijdens de vorige editie in 2019. En of het spannende maanden zijn geweest voor de organisatie. Exposanten, bezoekers en partners keken reikhalzend uit naar Matexpo. Het ideale beursweer en de drang om elkaar weer ‘in het echt’ te ontmoeten vormden de ideale mix voor een zeer succesvolle 39ste editie. De reacties bij exposanten waren unaniem lovend: eindelijk weer dat persoonlijke contact in een sector die het moet hebben van netwerken.

Qua nieuws stelde Matexpo evenmin teleur, al had menigeen na anderhalf jaar zonder beurzen of open dagen wellicht op meer noviteiten gehoopt. Al snel werd duidelijk dat steeds meer merken serieus werk maken van emissievrij materieel, waarbij vooral de stand van Hitachi-verdeler Luyckx een mooi inkijkje gaf in de mogelijke oplossingen. Naast de batterij aangedreven ZE85, een 8,5-tonner die door Hitachi samen met het Duitse KTEG (Kiesel’s technologieafdeling) en het Zwitserse ingenieursbureau Suncar HK AG is ontwikkeld, pronkte namelijk een ZX350LC-7 met Dual Fuel oplossing. De rupsgraafmachine is in samenspraak met CMB.Tech gerealiseerd en draait op een mengsel van diesel met bijmenging van waterstof. Dat moet zorgen voor zo’n 50% aan CO2-reductie.

LAADOPLOSSINGEN

Daarnaast waren er meerdere elektrische machines, waaronder van eigen (Belgische) bodem de eerste door Gebr. Geens zelf ontwikkelde accu aangedreven Knikmops, de KM140E. Er is keuze uit twee batterijpakketten: de Standaard kan met 20 kWh circa 5 uur draaien en de Endurance optie staat dankzij 30 kWh onafgebroken een hele dag klaar. Bij de inzet van zero emission materieel is de stroomvoorziening op locatie vaak een issue. Ook daaraan wordt gewerkt. Zo toonde Himoinsa op de stand van Vandaele als wereldprimeur batterypack EHR 45/60. Near Grid Solutions sleepte met de Power Booster zelfs de Green Award in de wacht. De jury prees de mobiele stadsbatterij vanwege de “betrouwbare, duurzame oplossing: stil, flexibel en met een bewezen trackrecord”. 

Bij Merlo pronkte met de e-Worker het prototype van een elektrische miniverreiker, die recent door deze Italiaanse constructeur is gelanceerd. De geshowde 25.5-90 4WD is een van drie beschikbare varianten, reikt tot 5 meter hoogte en kan maximaal 2,5 ton heffen. Blijven we bij het compacte segment, dan vormde op de Verhoeven-stand de Takeuchi TB325R een van de ‘grootste’ beursprimeurs. Deze volgt de populaire TB225 op en onderscheidt zich door het binnendraaierconcept.     

Er is standaard voorzien in drie extra functies, zodat de 2,5-tons minigraver echt inzetbaar is als werktuigdrager. Bij Yanmar vormden de nieuwe SV15VT, SV17VT en SV19VT de blikvangers. Ze zijn robuust, efficiënt en veelzijdig, zodat hoge prestaties worden gekoppeld aan compacte afmetingen.

GRAAFMACHINENIEUWS

Los van enkele interessante toevoegingen aan het productgamma van onder andere JCB (245XR) en Kobelco (SK380SR), concentreerde het meeste graafmachinenieuws zich op de stands van Caterpillar, Doosan en Hitachi. Zo presenteerde CAT een groot deel van de Next Gen serie, terwijl bij Doosan alle ogen gericht waren op de nieuwe Streep-7 generatie mobiele graafmachines (DX140W-7 en DX160W-7) en 20-tons rupsgraafmachines. Hitachi is doorgaans niet zo scheutig met nieuwe modellen, maar tijdens Matexpo stond een arsenaal aan middelgrote graafmachines op banden en rupsen gereed. De ZX135W-7 en ZX150W-7 moeten een nieuwe maatstaf zetten bij de bandenkranen, terwijl het merk met de ZX180LC-7 een mooi alternatief op rupsen biedt.

Natuurlijk was er op grondverzetgebied genoeg te beleven. Zo pakte Doosan groot uit met de nieuwe generatie Doosan wielladers, waarvan voor de zuidelijke entree al de DL380-7 pronkte en op de stand stonden tevens de grotere DL420-7 en de kleinere DL320-7 opgesteld. Liebherr toonde in première de langverwachte nieuwe knikdumper TA230, die niet voor niets een Red Dot design award in de wacht wist te slepen voor de prachtige vormgeving. Bij SMT zagen we met de 835G Hybrid Sennebogen’s eerste overslagkraan van de nieuwste generatie, waarvan er al diverse in de Benelux zijn verkocht. De 835G is uitgerust met een zuinige en stille Stage V dieselmotor, die in combinatie met het innovatieve Green Hybrid energieterugwinningssysteem zorgt voor optimale efficiëntie.

UITRUSTINGSSTUKKEN

Bij de aanbouwdelen mag de Doosan volumebak niet onvermeld blijven, want die wist aan de vooravond van de beurs zowel de Innovation Award als de Safety Award te veroveren. Voor een laadbak? Nou, niet zomaar eentje. Doosan’s ‘transparante’ bak is een volledig geïntegreerd systeem, waarmee de bestuurder van een wiellader de blinde hoeken voor de machine kan zien via een monitor in de cabine. Wel zo veilig! CAT toonde met de P323 een heuse wereldprimeur. De 3,4-tons betonvergruizer voor machines van 32 tot 50 ton heeft een bekopening van 1.280 mm en een cyclustijd van 3,3 seconden. Saes onthulde een even ‘eenvoudig’ als doeltreffend vetsmeersysteem voor kleinere sloophamers, dat in eigen beheer wordt vervaardigd en nu al een groot succes blijkt.

Ook binnen waren voldoende uitrustingsstukken te vinden. Zo toonde Eurosteel twee noviteiten in de vorm van een snelwisselsysteem voor Volvo wielladers en de eigen interpretatie van een S60 symmetrische snelwissel. Op de stand van Pladdet trok een gigantisch kantelstuk veel aandacht. Deze CW100 weegt 4.900 kg en is geschikt voor machines tot maar liefst 120 ton. Tegelijkertijd zagen we de ST4 debuteren, de kleinste tiltrotator van de Zweedse fabrikant SMP. Engcon zette de vernieuwde EC206 met S40 bovenaansluiting in de schijnwerpers, terwijl Steelwrist goede sier maakte met de SQ90, de grootste volautomatische snelkoppeling die dit merk aanbiedt en geschikt voor dragers tot 70 ton. Nieuw is tevens het TCX gietstalen kantelstuk voor minigravers tot 2 ton.

VERTICAAL TRANSPORT

Klubb onthulde tijdens Matexpo met de KT18PZ ’s werelds hoogste op een gesloten bestelwagen gemonteerde hoogwerker, met maximaal 19 meter werkhoogte en 9,4 meter zijdelings bereik. Dit nieuwe model was gebouwd op een Mercedes Sprinter 5T. Manitou pakte weer groots uit en naast de compleet vernieuwde MRT- en MT-serie trok ook het Oxygen-studiemodel MRT-e 2660 op waterstof veel bekijks. Op kranengebied viel de Liebherr MK73-3.1 mobiele torenkraan duidelijk in de smaak, terwijl Spierings Cranes uit Oss de aandacht vestigde op de eLift hybride uitvoeringen van de 4-assige SK597-AT4 en de 6-assige SK1265-AT6.

Drie van de zes hallen op Kortrijk Xpo waren traditiegetrouw gereserveerd voor de transportsector. Hier kon je bij tijd en wijle over de koppen lopen, zo druk was het er. Nou hadden de truckmerken ook wel veel nieuws te melden, met onder andere de compleet vernieuwde XF-, XG- en XG+-lijn van DAF, die recent is uitgeroepen tot Truck of the Year 2022. Natuurlijk mocht ook de Iveco T-Way bouwtruck niet ontbreken en waren bij MAN de TGS en TGX in verschillende uitvoeringen te bewonderen. Volvo Trucks had op de stand buiten plek ingeruimd voor de vernieuwde FMX en de FM Electric. Bij Noote-boom Trailers ging veel aandacht uit naar de nieuwe 3-assige semi-dieplader met wielkuipen.  

Al met al viel er in Kortrijk weer een hoop te beleven. We kijken dan ook al reikhalzend uit naar de volgende editie, die ongetwijfeld genoeg verrassingen in petto heeft. Van 6 t/m 10 september 2023 vindt de Matexpo-beurs namelijk voor de veertigste keer plaats.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details