Platform over bouwmaterieel & bouwmachines
Levens redden als grootste uitdaging
Brigade Electronics stelt alles in het werk om bouwplaatsen veiliger te maken en zo levens te redden.

Levens redden als grootste uitdaging

Ongelukken voorkomen en levens redden is de missie van Brigade Electronics. Het is tegelijkertijd de grootste uitdaging voor de marktleider op het vlak van voertuigveiligheid. Welke mogelijkheden zijn er om de veiligheid rondom machines op de bouwplaats zo groot mogelijk te maken? 

“Wij hebben de mooiste job van de wereld.” Huib Slijkhuis, sales manager Benelux, steekt zijn enthousiasme en trots niet onder stoelen of banken. “Wij zijn actief in ruim negentig landen, zijn het grootste en oudste bedrijf ter wereld als het gaat om veiligheid met voertuigen en waren in 1976 de eerste die het achteruitrij-alarm in Europa introduceerde.” 

Ondanks tal van inspanningen qua preventie, ligt het aantal ongevallen op bouwprojecten nog steeds veel te hoog. Soms zelfs met dodelijke afloop.

Overal ogen en oren

Er is steeds meer aandacht voor veiligheid op en rond de bouwplaats en wet- en regelgeving wordt ook strikter. Sinds 1976 hebben de ontwikkelingen dan ook zeker niet stilgestaan. Ultrasone obstakeldetectie, radar obstakeldetectie, witte ruis achteruitrij-alarmen en uiteraard de traditionele camera- en monitorsystemen. De Backeye®360 – het systeem met 360 graden rondom zicht – werd in 2014 geïntroduceerd en is inmiddels bijna niet meer weg te denken als veiligheidssysteem op voertuigen en machines. Het elimineert alle dode hoeken en vergroot daarmee de veiligheid. Alle grote importeurs van graafmachines passen dit systeem dan ook toe.

“De volgende stap naar nog meer veiligheid is de combinatie van de Backeye®360 met radar”, weet Huib. Stel dat een bestuurder even niet in zijn spiegel of op zijn monitor kijkt, krijgt hij dankzij de detectie een akoestische melding als er iets of iemand te dicht bij het voertuig komt. “Ons werk is wat dat betreft nooit klaar. We hebben meer dan zestig projecten lopen en zijn actief over de hele wereld in diverse markten. Wij houden altijd een vinger aan de pols als het gaat om wat voor vraag er leeft in de markt. Daar spelen wij op in.”

De radardetectiesysteem Backsense is een zeer robuust systeem, bestand tegen alle weersomstandigheden.

Robuust systeem

Elk probleem van de klant is volgens Huib een uitdaging. “Een oplossing moet werkbaar zijn, eenvoudig, effectief, betrouwbaar maar zeker ook betaalbaar. Wat wij op de markt brengen is dan ook volledig getest en voldoet aan alle wet- en regelgeving en certificeringen.” Speciaal voor de bouw is de Backsense Radardetectie ontwikkeld. Radar detecteert objecten en personen en waarschuwt de bestuurder middels een akoestisch signaal. De Backsense is een zeer robuust systeem, bestand tegen alle weersomstandigheden als regen, mist, sneeuw, hagel, vocht, modder, etc.

De Backsense kan ook gecombineerd worden met de Backeye 360 waardoor men op het beeldscherm ziet wat er 360 graden rondom de machine gebeurt, maar tevens ziet waar er zich iets/iemand in de detectiezone bevindt. Vooral voor de bouw is Radar detectie een uitkomst, aangezien het zicht bij grote machines echt slecht is, veelal ook veroorzaakt door de hoge zitpositie van de bestuurder.

Brigade Zonesafe maakt het mogelijk om middels een antenne en tags een bepaald gebied veilig te maken voor zowel bestuurders als omstanders.

Zonebeveiliging

De bouw is één van de sectoren met de meeste zware, en soms zelfs dodelijke, ongevallen. En ook al zijn er al inspanningen gebeurd op het vlak van preventie, het aantal ongevallen ligt nog steeds veel te hoog. Slijkhuis: “Voor bedrijven die veiligheid boven alles verkiezen en er zeker van willen zijn dat zowel bestuurder als omstander gewaarschuwd wordt, heeft Brigade Zonesafe geïntroduceerd.” Zonesafe werkt middels een antenne en tags. De antenne wordt op de machine geplaatst en medewerkers die in het gebied lopen, dragen een tag. Als de medewerker in de detectiezone komt, worden hij en de bestuurder gewaarschuwd middels een trillende tag. Ook kan middels dit systeem een bepaalde zone worden afgeschermd, zodat er niemand in die zone kan lopen zonder gewaarschuwd te worden dat hij/zij zich in een ‘uitsluitingszone’ bevindt.

“Kortom, we hoeven ons nog niet te vervelen”, aldus Huib. “Zolang er nog zoveel ongelukken gebeuren, is het aan ons om nieuwe en betere veiligheidssystemen te blijven introduceren. Net zo lang tot iedereen zich bewust is van het belang van veilig werken.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details