Platform over bouwmaterieel & bouwmachines
Kiezen voor diesel of elektrisch hoeft niet meer met hybride lijn breek- en zeefinstallaties

Kiezen voor diesel of elektrisch hoeft niet meer met hybride lijn breek- en zeefinstallaties

Ondertussen is de Powerscreen Hybrid-range uitgebreid naar 12 modellen. Dat betekent dat de Chieftain-modellen, Warriors, Horizon- en Premiertraks nu met zowel een diesel als elektrische aandrijving verkrijgbaar zijn. In België zijn ze verkrijgbaar bij GM Recycling. 

De Hybride-range is uitgebreid naar 12 modellen.

Powerscreen bracht al eerder volledig elektrisch aangedreven zeefmachines op de markt maar zet nu in op modellen met een dubbele aandrijf mogelijkheid: elektrisch of met een dieselmotor. Volgens de fabrikant worden de machines op die manier voor meer verschillende klussen inzetbaar. 

“We geven om het milieu en de toekomst van onze planeet”, meldt de van oorsprong Noord-Ierse machinebouwer die sinds 2009 onderdeel is van de Terex-familie. “Daarom investeren we voortdurend in de ontwikkeling van nieuwe energie oplossingen om klanten de beste keuzes te bieden voor hun activiteiten.” 

En ondanks dat elektrisch zeven beter is voor het milieu hoeft dat voor gebruikers van de zeefmachines niet altijd de meest economisch voordelige oplossing te zijn. Er zijn immers landen of plekken op de wereld waar stroom niet goedkoper is dan fossiele brandstoffen of waar stroom niet voorhanden is. “De Powerscreen Hybrid-reeks is daarom ontworpen om klanten alternatieve energie-opties te bieden voor hun breek- en zeefapparatuur. Het assortiment hybride machines is drastisch uitgebreid met meer volledig elektrische brekers en zeven, maar ook modellen die worden aangedreven door innovatieve combinaties van diesel en elektriciteit,” laat Powerscreen weten. 

Ten opzichte van de voorganger is de zeefbox agressiever en is ook de zeefhoek verbeterd.

Caroline Frijling laat namens de Belgische verdeler GM Recycling weten: “Met deze opties kunnen klanten kiezen welke brandstof ze willen gebruiken, afhankelijk van de kosten, locatie en beschikbaarheid. Hybride machines voegen echt iets toe in gebieden waar elektriciteit goedkoper is dan diesel, waar het geluid van dieselmotoren ongewenst is of op locaties waar elektriciteit de geprefereerde energiebron is.”

Bij GM Recycling merken ze dat de vraag naar hybride en elektrisch aangedreven materieel de laatste jaren snel groeit. “Het is natuurlijk een actueel thema, bedrijven kunnen subsidies krijgen als ze overstappen op elektrisch en uiteindelijk levert het – zeker in België – een forse besparing in brandstofkosten op.” 

De Hybrid-reeks is ontworpen om klanten alternatieve energie-opties te bieden.

Hoewel de eerste Hybrid-machine nog niet in België is gearriveerd zijn er mede door de presentatie van de Chieftain 1700X Hybrid op de Conexpo-Con/Agg in Las Vegas in januari al wel gegevens over beschikbaar. De fabrikant meldde destijds dat de Powerscreen Chieftain 1700X Hybrid een verbeterde versie is van de vorige Chieftain 1700. De zeefbox is agressiever en ook de zeefhoek is verbeterd. Het zeefoppervlak is even groot gebleven en bedraagt 4,88 x 1,52 meter. Om het transport te vergemakkelijken is de manier waarop de fijne transportband opgehangen wordt, aangepast. Ook is het mogelijk om op een lagere snelheid te zeven, wat ten goede komt van het brandstofverbruik. De 3-deks machine is verkrijgbaar met een additionele hydraulisch inklapbare transportband, compleet met een extra transportband die hercirculatie mogelijk maakt. Het is ook mogelijk om de transportband achteruit te laten draaien, waardoor de machine in een 2 deks zeefmachine veranderd. 

En de operator kan dus kiezen of er op de dieselmotor of met een elektrische motor wordt gezeefd. De machine is daarvoor uitgerust met een extra elektrisch/hydraulische aandrijving die aangesloten kan worden op het stroomnet of op een externe stroomvoorziening zoals een aggregaat. Daardoor kan de zeef zowel binnen als buiten worden gebruikt.      

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details