Platform over bouwmaterieel & bouwmachines
Ingekorte Scania 10×4 Quadro van Veldhuizen valt in de smaak

Ingekorte Scania 10×4 Quadro van Veldhuizen valt in de smaak

Deze oplossing past binnen de wettelijke afmetingen voor een dieplader-aanhangwagen én de kipper heeft toch een hoog laadvermogen voor asfalttransport.

De Scania G450 kwam als volledig luchtgeveerde vijfasser af-fabriek, waarna Veldhuizen in Groenekan het chassis inkortte en de originele assen opnieuw plaatste. De tweede vooras blijft op oorspronkelijke positie, met linksvoor een dieseltank van 325 liter. As 3, 4 en 5 worden op 1.310 mm geplaatst voor een ideale aslastverdeling  Door componenten als luchtketels en accu’s een andere plaats te geven binnen of aan het chassis, slaagde Veldhuizen er in om een compacte en wendbare vijf-asser te bouwen binnen 8 meter totale lengte tot aan de vangmuilkoppeling. Die maat is belangrijk met het oog op het trekken van dieplader-aanhangwagens binnen de wettelijke regels.

De eerste Scania 10×4 Quadro is door Veldhuizen geleverd aan De Jong Zuurmond in Beesd. Na drie weken ervaring is nog een tweede exemplaar besteld.

Meer efficiency

Om binnen de legale lengte te blijven worden vaak 4-assige kippers ingezet voor de dieplader. Na het lossen van de aanhangwagen worden deze trucks ingezet voor de aanvoer van asfalt, maar door het lagere laadvermogen is dat weinig efficiënt. Doordat de Scania een fors hoger laadvermogen heeft dan de gebruikelijke vierassers, neemt de door Veldhuizen tot Quadro omgedoopte kipper per rit 10 tot 12 ton meer asfalt mee. Het maximale GVW bedraagt 46 ton en bij een eigen gewicht van 16,4 ton resulteert dat in een laadvermogen van bijna 30 ton. Dat scheelt op iedere twee ritten een rit, dus meer efficiency en beduidend minder uitstoot. De compacte Scania 10×4 is dan ook dé oplossing voor wie met een dieplader met bijvoorbeeld een asfaltafwerkmachine naar een project moet.

Optimaal benut

De Scania is een G450 10×4 en dus geen XT-model. Dat type heeft namelijk een dikkere voorbumper, waardoor de lengte toeneemt. De vijfasser is voorzien van de ruime CG17N cabine, waarin zelfs een rustbank gemonteerd kan worden. De opbouw is een 20-kuubs, geïsoleerde Hyva asfaltkipper met aluminium afdekkleppen. Er is optimaal gebruik gemaakt van de minimale ruimte aan het chassis, waardoor zaken als de spuitbus voor de laadbak, de schep en een gereedschapskist een plek kregen aan het chassis. Ook aan een rvs opbergkist voor benodigdheden is gedacht; die vond een plekje aan het kopschot.   


"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details