Platform over bouwmaterieel & bouwmachines
‘InfraTech blinkt uit in actuele vraagstukken, ook nu’

‘InfraTech blinkt uit in actuele vraagstukken, ook nu’

In de aanloop naar InfraTech 2021 wil InfraTech het platform zijn waar de verschillende partijen elkaar treffen en van elkaar leren. Mede daarom zijn er iedere maand online talkshows waar gepraat en gediscussieerd wordt over de verschillende thema’s van de vakbeurs. Onder de titel ‘InfraTech Series’ staan er al twee afleveringen online: een over mobiliteit in een 1,5-samenleving en een over de digitale infra.    

Als de coronacrisis, waar we nog middenin zitten, iets heeft laten zien is het dat onverwachte situaties tot radicale verandering kunnen leiden. Het virus en de gevolgen ervan bleken een enorme impact te hebben op bijna alle onderwerpen waar het tijdens InfraTech over gaat. Corona heeft laten zien dat we als samenleving in staat zijn om onze mobiliteit radicaal aan te passen. Bijna van de één op de andere dag konden we massaal thuis werken, de auto laten staan en het openbaar vervoer mijden. 

“Het maakt de discussie over in wat voor straten we willen leven opeens meer dan relevant”, stelde Marco te Brömmelstroet, hoogleraar Urban Mobility Futures aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA) in de eerste aflevering van de InfraTech Series. “En welke rol speelt mobiliteit nog in onze straten. Je ziet nu dat dat niet meer perse de hoofdrol hoeft te zijn. Nederland is een voorbeeld voor de wereld in het laten zien hoe goed je verschillende mobiliteitsstromen kunt organiseren.” 

De gasten en moderator van de InfraTech Series – aflevering 1: Mobiliteit in een 1.5 m samenleving.

Bewegingsruimte

Maar de coronacrisis heeft volgens Te Brömmelstroet ook blootgelegd hoe veel plek de auto inneemt in de openbare ruimte. Zelfs als die stilstaat. “Mensen kwamen er opeens achter dat de bewegingsruimte voor voetgangers en fietsers best klein is in vergelijking met de vierkante meters die we aan auto’s hebben toebedeeld. En op een moment dat je die auto dan een stuk minder gebruikt, ga je jezelf opeens afvragen waarom de stoep niet wat breder kan. Of waarom er zo weinig groen is in een woonwijk. Dat zijn dingen die nu ineens ter discussie staan.” 

Dat merkte ook Frans Bekhuis – Senior Projectmanager Mobiliteit en Ruimte bij CROW. “Wij krijgen nu meer inrichtings vragen waarin minder ruimte is voor gemotoriseerd vervoer. En dat is door corona in een stroomversnelling geraakt.” 

Nadenken over mobiliteit en de inrichting van de openbare ruimte vragen ook om politieke moed, stellen beiden. Bekhuis: “Mobiliteit is een publiek en collectief belang. Dat vraagt om regie vanuit de overheid. En er gebeurt wel degelijk iets. Neem het voormalige infrafonds. Dat heet nu mobiliteitsfonds en het geld dat erin zit gaat niet meer automatisch naar snelwegen, maar ook naar voorzieningen voor de fiets. Er wordt met een bredere blik gekeken.” 

Digitale Infra

Inrichting van de openbare ruimte kan anno 2020 niet meer zonder daar ook de Digitale Infra bij te betrekken. Dat zei BIM&Data-expert bij Bouwend Nederland, Arjan Walinga tijdens de tweede aflevering van InfraTech Series. “Want met al die verschillende gebruikers van de openbare ruimte – bewoners, voetgangers, fietsers, pakjesbezorgers, bedrijven die winkels bevoorraden, bouwverkeer – zou het toch geweldig zijn als je met bijvoorbeeld slimme sensoren en technieken kunt voorspellen hoe druk het gaat worden en waar precies? Daarmee kun je vervolgens heel veel verkeer in goede banen leiden en een stad leefbaarder maken.”

Dat vraagt op zijn beurt weer meer regie, denkt Wido van de Mast, CEO bij VolkerWessels Telecom. “Zeker in het vergunningentraject is nog wel een slag te slaan. We zullen beter aan elkaar moeten uitleggen wanneer er overlast is, wanneer een stoep of straat open moet. Tussen verschillende gemeenten bestaan nog best grote verschillen. Daar zie ik nog wel ruimte voor verbetering.” Van de Mast pleit voor een meer integrale blik op het aanleggen van digitale infrastructuren. “Telecom komt bij gebiedsontwikkeling, maar ook bij het de bouw van woningen of kantoren vaak aan het eind. Vaak is een bouwwerk al helemaal klaar als men bedenkt dat er nog een glasvezelkabel in had gemoeten. Men vergeet de connectiviteit. Grote blokkade is de verzuiling in hoe we dingen hebben georganiseerd. Terwijl, als je connectiviteit ziet als een satéprikker die overal dwars doorheen prikt, kun je in een veel eerder stadium bedenken hoe en wanneer je zaken gaat aanleggen.”

De gasten en moderator van de InfraTech Series – aflevering 2: De Digitale Infra.

Kennisplatform

Het zijn dit soort actuele vraagstukken waarin InfraTech uitblinkt. Dat zal tijdens de 14e editie niet anders zijn. Samen met gastheren Rijkswaterstaat en de Gemeente Rotterdam en partners zoals Bouwend Nederland, CROW en de Bouwcampus wordt de komende tijd druk gewerkt aan een interessant en inhoudelijk programma. Meer dan anders zal er een hybride component in dit programma zitten. Maar uiteraard net zo innovatief en leerzaam, meer dan ooit zal ‘verbinden en samen vooruit’ centraal staan.

Ga naar www.infratech.nl voor de laatste informatie en volg de LinkedIn pagina. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details