Platform over bouwmaterieel & bouwmachines
OverigSloop & Recycling

Het zou zomaar kunnen gebeuren…

futuristic-buldozer

12 december 2019 Leestijd 8 minuten

Deel dit artikel

De elektrificatie binnen de Grond-, Weg- en Waterbouw begint op gang te komen, zelfs grote machines draaien als prototype al elektrisch. Links en rechts wordt al gewerkt met waterstof zelfs. Machines worden steeds slimmer en veiliger, voor zowel de machinist als de mensen op de grond. Sensortechnologie zorgt voor data, die voor directe toepassing geschikt is, of om later te analyseren. Er wordt steeds meer geautomatiseerd en de thuisbasis staat steeds vaker via de Cloud in contact met de machines (en hun machinisten) in het veld.

Dan hebben we het nog niet gehad over de inzet van steeds beter wordende GPS gekoppelde systemen, die haarfijn vertellen waar een machine zich bevindt en net zo makkelijk in de grond aanwezige leidingen aanwijzen. Via Augmented Reality ziet de machinist op een tablet het landschap met daarin de kadastrale lijnen getekend. Wanneer we met deze informatie een paar stappen verder denken, dan kunnen we bijna voorspellen hoe het werken in de Infrasector er in de (nabije) toekomst uit zal zien.

Autonomie is het nieuwe toverwoord

Laten we met wat we nu weten eens kijken waar de ontwikkelingen in de GWW naar toe zouden kunnen gaan. Net zoals in de wereld van personenvervoer en transport, zal er een toenemende wens naar autonome machines komen. Waarom? Omdat autonoom werkende machines in principe veiliger zouden moeten zijn, er langer doorgewerkt kan worden en fouten door menselijk handelen uitgesloten zijn. Een voorwaarde voor autonoom opererende machines is dat ze “connected” zijn, er moet een constante dataverbinding zijn. De uitrol van het 5G netwerk maakt autonoom rijdende voertuigen mogelijk, ook in de Infra. Is er dan geen machinist meer nodig? Die wellicht niet, maar autonoom werken levert nieuwe, andere banen op. Zo kunnen we op een infraproject naast allerhande zelf opererende machines de aanwezigheid van mobiele “hubs” verwachten. Een soort commandopost, van waaruit de eerste monitoring gedaan wordt. Bij calamiteiten kunnen medewerkers vanuit de Hub meteen in het veld ingrijpen. 

Via een Virtual Reality of Augmented Reality bril kan er meegekeken worden vanuit de autonome machine.

Meekijken door de “ogen” van de machine

Of een medewerker nu in een Hub aanwezig is achter een beeldscherm, of ergens op kantoor elders in het land, via een Virtual Reality of Augmented Reality bril kan er meegekeken worden vanuit de autonome machine. Een 360˚ camera op de machine stuurt het beeld door naar de operator, die van een afstand de machine kan besturen, corrigeren of stilzetten. Ook kan een compleet project op deze manier volledig op video vastgelegd worden, om later toegevoegd te worden aan het projectdossier. 

Alle machines binnen een project worden onderdeel van een “zwerm”

Om op een project alle autonome machines individueel te monitoren, om botsingen te voorkomen bijvoorbeeld, zou onbegonnen werk zijn. Autonomie kan echter alleen bereikt worden dankzij “Internet of Things”, ofwel IoT. Wederom is het 5G netwerk daarin onmisbaar, het maakt het mogelijk om alle machines binnen een project samen te voegen binnen een zogenaamde “zwerm”. Aan de zwerm kunnen naar believen machines onttrokken worden (schade, onderhoud, klaar met werk) of worden toegevoegd. De machines staan via IoT onderling in contact. Dat is nodig wanneer er in successie gewerkt wordt. Is machine 1 klaar met zijn klus, dan kan machine 2 er zijn werk achteraan doen. De autonome machines “weten” van elkaar wat hun taak is, wanneer deze volbracht is en waar elke machine zich bevindt in het veld. Wanneer er veel machines in een kleine ruimte samenwerken, kan er worden overgeschakeld op “machine vision”, via camera’s en laserdetectoren. In theorie zouden machines op enkele centimeters van elkaar kunnen opereren, zonder elkaar te raken.

Cijfers moeten In Real Time geanalyseerd worden, waarna “het systeem” situaties moet beoordelen, terugkoppeling naar het hoofdkantoor verzorgt en commando’s stuurt naar het machinepark.

Sampling on Site

Bij projecten waar er sprake is van het afvoeren van sloopmaterialen, kunnen er via “Sampling on Site” ter plekke monsters genomen en getest worden. Sloopafval kan op deze manier gescheiden worden op het werk en worden voorzien van een classificatie. Dat maakt duurzamer werken mogelijk, omdat er minder transport hoeft plaats te vinden en er tijd bespaard wordt. 

Kunstmatige intelligentie is het brein achter de operatie

Autonome machines, onderdeel van een project-zwerm, die met elkaar en de Hub in verbinding staan, genereren enorm veel metadata. Cijfers die In Real Time geanalyseerd moeten worden, waarna “het systeem” situaties moet beoordelen, terugkoppeling naar het hoofdkantoor verzorgt en commando’s stuurt naar het machinepark. Dat kan dankzij kunstmatige intelligentie, praktijkvoorbeelden uit andere branches zijn er al genoeg. Hoe utopisch is de bovenstaande tekst eigenlijk? Het antwoord: helemaal niet utopisch, de techniek is er al, het is wachten op standaardisering van protocollen, het maken van afspraken tussen machinefabrikanten en de bereidwilligheid van de sector om erin te investeren.

Laten we echter nog even “met vier wielen op de grond” blijven staan en de digitale revolutie laten plaatsvinden zoals het hoort: stap voor stap. De huidige generatie machinisten hoeft zich nog lang geen zorgen te maken om hun baan. 

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Frank Wekking

Projectmanager

Meer online zichtbaarheid creëren via Bouwmat? Neem contact met mij op.

0%

    Stuur ons een bericht

    Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

    Details