Platform over bouwmaterieel & bouwmachines
Efficiënt en veilig werken in de infra

Efficiënt en veilig werken in de infra

Technologie verandert de manier waarop we werken. Ook in de infrasector. Door een verregaande vorm van digitalisering van materieel en gebruikmakend van beschikbare geografische data, kan er steeds efficiënter gewerkt worden. Technologie speelt ook een sleutelrol op het gebied van (persoonlijke) veiligheid in de infra. Als fabrikant van hoogwaardige hardware- en softwareoplossingen voor geodesie investeert Leica Geosystems fors in technologie en veiligheid.

De waarschuwing voor aanrijdingen in de PA10 biedt operators een 360 graden zicht rond de machine en waarschuwt zodra er personen of andere voertuigen binnen een vooraf ingestelde range komen.

 

Een van de meest recente ontwikkelingen is de Leica PA10 om de veiligheid voor mens en materieel in een bouwput te vergroten. “Het persoonlijk alarmsysteem vindt zijn oorsprong in de mijnbouw en heeft zich daar ruimschoots bewezen”, zegt Arno Kijzerwaard van Leica Geosystems. “Daarnaast blijkt het ook uitermate geschikt voor toepassing in de infrasector en dan met name voor grote infrastructurele projecten met veel grondverzet. Nog altijd gebeuren er veel te veel ongelukken rond graafmachines en andere zware bouwvoertuigen. De waarschuwing voor aanrijdingen in de PA10 biedt operators een 360 graden zicht rond de machine en waarschuwt zodra er personen of andere voertuigen binnen een vooraf ingestelde range komen. Het betreft een actief systeem dat waarschuwingen in drie gradaties afgeeft en op maat per machine ingesteld kan worden. Het mooie aan dit systeem is dat ook personeel te voet kan worden uitgerust met een sensor, waardoor een waarschuwing wordt gegenereerd bij een naderend voertuig of als de persoon zich binnen een bepaalde range begeeft van een bouwmachine.”

Leica DSX-grondradar toont op het display een heatmap van de ligging van kabels en leidingen.

 

Digitale innovaties

Technologie zorgt er tevens voor dat materieel steeds efficiënter ingezet kan worden. Een voorbeeld daarvan is de Leica iCON site-software. Kijzerwaard: “Deze software biedt intelligente plaatsbepalingsoplossingen op maat voor de wegenbouw en toepassingen in de infra. De software is zo intelligent dat de vakman in het grondverzet bijvoorbeeld de GPS-ontvanger niet eens meer verticaal hoeft te houden.”

“Technologische innovatie zorgt er inmiddels ook al voor dat met Leica AutoPilot-systemen de bak automatisch geroteerd en gekanteld kan worden”, vervolgt Kijzerwaard. “Of de boom en giek van een kraan worden automatisch aangestuurd, zodat de machinist enkel nog maar de joystick naar zich toe hoeft te trekken zodat de kraan automatisch het digitale terrein model volgt. Het display van de machinebesturing wordt steeds meer de centrale hub, waarin informatie van de machinebesturing, de PA10 veiligheidssensoren en bijvoorbeeld 360-graden camera’s samenkomen. Dit scherm is vervolgens makkelijk uitwisselbaar tussen verschillende bouwmachines. Digitale innovaties op en rond de machine kunnen daarnaast ingezet worden om de veiligheid te vergroten. Denk daarbij aan detectoren om kabels en leidingen op te sporen voordat er gegraven wordt tot grondradar waarmee tegenwoordig eenvoudig de ondergrond in kaart kan worden gebracht. Leica DSX-grondradar is daar een mooi voorbeeld van waarbij op het display een heatmap wordt getoond van de ligging van kabels en leidingen.”

Kortom, technologie verandert inderdaad de manier van werken, maar maakt het vooral veel efficiënter en veiliger. De hoogwaardige hardware- en softwareoplossingen van Leica Geosystems zelf ervaren? Bezoek connect.leica-geosystems.com.    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details