Platform over bouwmaterieel & bouwmachines
Eerste elektrische telerups
Marc Timmerman, Eigenaar Van den Heuvel Werkendam en L. Timmerman & Zn. Middelburg

Eerste elektrische telerups

De wereld om ons heen verandert in rap tempo. Als leverancier en producent van machines kunnen we moeilijk achterover leunen en wachten op wat er komen gaat. We willen een actieve rol vervullen in de energietransitie op materieelgebied. Hoewel in Nederland elektrificatie serieus wordt opgepakt, blijkt emissievrij werken in de meeste landen nog een ver-van-mijn-bed-show. Sennebogen is één van de grotere spelers op het gebied van hijs- en overslagkranen. Erich Sennebogen jr., die leiding geeft aan dit toonaangevend familiebedrijf, vroegen wij vorig jaar vanuit onze rol als Sennebogen hijskranen dealer naar de plannen rond Zero Emission. “Dat heeft nu niet onze prioriteit want dit onderwerp speelt alleen in Noord-Europa”, klonk het stellig.

Daarop stelden wij voor om zelf een Sennebogen hijskraan om te bouwen naar batterij-elektrisch. Tot onze verrassing kregen we direct groen licht. ‘Gaat niet, bestaat niet’ zo luidt – vrij vertaald – de lijfspreuk van de Duitse fabrikant. Met die gedachte in het achterhoofd zijn we aan de slag gegaan. Zo konden we al in een vroeg stadium ervaring opdoen voor de eigen Van den Heuvel machines. Expertise vergaren vormde het uitgangspunt en mocht het geen succes blijken, dan konden we de Sennebogen kraan altijd nog toevoegen aan de verhuurvloot. De keuze viel op een 653 rupstele- scoopkraan, die vaak in binnenstedelijk gebied wordt ingezet als ook op ponton of als taxikraan. 

Praktijktest op De Groene Boog

Inmiddels zijn we een jaar verder en is het eindresultaat gepresenteerd aan klanten en relaties. De Sennebogen 653 Electro Battery is anderhalve week lang onderworpen aan een praktijktest op het project De Groene Boog, het verbindingsstuk tussen de A16 en A13/A20 bij Rotterdam. De machine kan circa 2 dagen draaien op een volle acculading, al moet daar wel bij opgemerkt worden dat dit afhankelijk is van de soort werkzaamheden die uitgevoerd worden. Rijden vergt bijvoorbeeld meer energie dan hijsen. De prestaties komen overeen met een conventionele rupskraan, maar men was meteen positief over het feit dat de bediening directer aanvoelt. Verder is de elektrische Sennebogen 653 Electro Battery aangenaam stil, zowel binnen als buiten de cabine. Als machinist ervaar je beduidend minder geluid en trillingen.

Een ander pluspunt is dat de onderhoudskosten gunstig uitvallen, omdat er veel minder componenten nodig zijn. Net als de door Sennebogen zelf ontwikkelde 817 Electro Battery overslagmachine beschikt de kraan over een 210 kWh lithium-ion batterijpakket in combinatie met het Dual Power Management System. De emissieloze Sennebogen 653 Electro Battery kan zowel op accu’s werken als rechtstreeks op het netstroom worden aangesloten. We zijn trots dat het gelukt is om alle uitdagingen te overwinnen en daarbij voldoet de 50-tons rupstelescoopkraan aan de hoge eisen voor emissievrij bouwen, waarbij een vooruitstrevende Nederlandse visie is geïntegreerd in een bewezen Duits kraanconcept.

Blijkbaar is dat ook bij Sennebogen opgevallen, want vlak voor de zomer verraste Erich Sennebogen ons met de mededeling dat onze machine als wereldprimeur op de Bauma beurs komt te staan. Dat is natuurlijk een grote eer, zeker in het jaar dat dit merk het 70-jarig bestaan viert. We zijn benieuwd naar de reacties tijdens de grootste machinebeurs ter wereld. Uitgangspunt wordt dat Van den Heuvel voor het hele Sennebogen-dealernetwerk de Sennebogen 653 Electro Battery gaat bouwen. Vooral vanuit de Benelux en Scandinavië is er inmiddels veel interesse.

Voor alle duidelijkheid: op het typeplaatje staat de naam Van den Heuvel als verantwoordelijke voor de CE-goedkeuring. Ook de volgende machines zullen dus worden gebouwd in de nieuwe bedrijfshal in Werkendam.

Marc Timmerman
Eigenaar Van den Heuvel Werkendam en L. Timmerman & Zn. Middelburg

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details