Platform over bouwmaterieel & bouwmachines
De bouw en plaatsing van het Jan Linzelviaduct boven de A4: een precisieklus van groot formaat

De bouw en plaatsing van het Jan Linzelviaduct boven de A4: een precisieklus van groot formaat

De werkzaamheden voor het trekfietsviaduct in Den Haag naderen hun einde. Het viaduct loopt over de A4 tussen de knooppunten Ypenburg en Prins Clausplein. De totale lengte van het fietsviaduct – dat het Jan Linzelviaduct heet – is maar liefst 330 meter lang. 

Ontwikkelen

Vanwege zijn lengte bestaat het viaduct uit negen delen. Deze zijn in staalconstructies uitgevoerd door Hillebrand en komen te rusten op acht betonnen steunpunten die Dura Vermeer plaatste. “Het is een heel erg intensief project. In een relatief korte periode moest de hele engineering en het productietraject worden opgezet, met de afsluiting van de A4 als heilige deadline”, vertelt Willie Lievense, projectleider bij Hillebrand. Het op de plaats leggen van de vier delen boven de A4 vroeg om een gedegen voorbereiding, waar Hillebrand met meerdere teams lange tijd zorgvuldig mee bezig was. “Een goede voorbereiding is het halve werk. Zeker wanneer je merkt dat er een vlotte samenwerking is tussen hoofdaannemer Dura Vermeer en ons als specialist binnen de bruggenbouw. Als je elkaar aanvult, in de kracht zet en elkaars toegevoegde waarde waardeert, kom je tot prachtige eindresultaten.”

Het plaatsen van de viaductdelen was een hele klus: Maar liefst 4 van de 7 ‘zware jongens’ van Mammoet waren tegelijkertijd aan het werk. Waaronder een 750 tons kraan, de grootste verrijdbare mobiele kraan die nog op de weg mag.

Produceren

Naast de geweldige samenwerking met Dura Vermeer, roemt Lievense ook het voltallige Hillebrand-team dat aan dit project gewerkt heeft. Hillebrand beschikt over twee grote productiefaciliteiten aan het water en bood daarmee de benodigde capaciteit voor dit project. “Er zitten maar liefst 35.000 manuren in de productie alleen al. De uitdaging zat ‘m vooral in het creëren van de licht gebogen vorm.” Lievense legt uit: “Je hebt te maken met factoren als het eigen gewicht van de brug, de zwaartekracht en de drukbelasting, dus moet je in het productieproces al een grotere kromming realiseren dan die je uiteindelijk wilt bereiken. Daar komt heel wat engineering bij kijken.” De werkplaatsen in Middelburg en Vlissingen werkten met een uitgebreide mal van 54 meter lang. Met behulp van deze mal ontstond er een soort koker van huidplaten met inwendige verstijvingen. “Het lijkt misschien een kwestie van plaatjes aan elkaar lassen, maar er is heel wat knowhow en ervaring voor nodig om tot een sterk geheel te komen.”

Transporteren

“Ook het transporteren van al deze afwijkende stukken en brokken is een hele uitdaging geweest. Daar speelde partner Mammoet een belangrijke rol in. Samen met hen hebben we allerlei opties onderzocht. Uiteindelijk is besloten de enorme onderdelen met zware kranen vanaf Middelburg en Vlissingen op een binnenvaartschip te hijsen en naar Schiedam te varen. Daar zijn de onderdelen uit het schip gehesen en ‘s nachts met special transport trailers naar Den Haag gereden. Op de plaats van bestemming stonden onze mensen klaar om de brugdelen te monteren.”

En natuurlijk plaatsen

Delen A en B zijn in de eerste nacht boven de rijbaan van de snelweg geïnstalleerd. De tweede nacht zijn de twee grootste stukken gemonteerd die boven de invoeg- en uitrijbanen van de snelweg lopen: brugdeel C van 54 meter en 160 ton gewicht en brugdeel D van 46 meter 130 ton gewicht. “Zulk gewicht vraagt om groot materieel”, zegt Lievense. “Dus werden er vier zware mobiele hydraulische telescoopkranen ingezet (een 500 tons, een 700 tons en tweemaal een 750 tons kraan). Een precisieklus van groot formaat dus. Als alles dan letterlijk op zijn plek valt en veilig verloopt, geeft dat een uitermate voldaan gevoel.” De resterende vijf stukken lopen naast de snelweg en worden in de laatste fase gemonteerd. Daarna wordt de brug uiteraard nog afgebouwd door Dura Vermeer. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details