Dat geldt voor zowel de mobiele diesel graafmachines als voor de elektrische graafmachines. Naast de kentekenplicht voor elektrische graafmachines komen daar ook nieuwe regelgevingen, waaronder de R100.02, welke op te delen is in twee onderdelen;
Op deze manier wordt de machine getoetst op veiligheid voor zowel de machinist als de monteur. De focus ligt hier om te voorkomen dat de machinist of de monteur onder elektrische spanning komt te staan. Daarnaast wordt de accu getest, om te zien of deze veilig is. De accu wordt onder diverse omstandigheden getest om nadelige bijwerkingen uit te sluiten en zeker te weten dat er geen gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.
Om de elektrische graafmachines helemaal R100 gecertificeerd te krijgen wordt er naar verschillende punten gekeken.
Alle bovengenoemde punten dragen eraan bij dat onze machines veilig zijn. Zo willen wij voorkomen dat de machinist of monteur in contact komt met hoog voltage, wat natuurlijk levensgevaarlijk is. In Nederland zijn wij één van de koplopers op het gebied van veiligheidsmaatregelen. Zo wordt er een veilige werkomgeving gecreëerd en kunnen wij hopelijk een voorbeeld zijn voor andere landen.
Wil je nog meer informatie tot je nemen over dit onderwerp? Dan verwijzen we je graag door naar dit document: https://unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/2013/R100r2e.pdf
Meer online zichtbaarheid creëren via Bouwmat? Neem contact met mij op.